tirsdag 5. juni 2012

Farge-eksperiment

Matfarger er gøy! Det er ikke alltid helt lett å få akkurat den fargen man vil ha, eller tror man får, eller så klare en kunne tenke seg, for ikke snakke om å bruke nok farge og eddik tror jeg.
Garnet har ligget i vann med tilsatt eddik i over natten, før det var klart for farging. Prøvefargingen med den guloransje fargen ga ikke nok "bronze" farge synes jeg, så det hvite nøstet har fått mange farger i stedet. De blå har fått friskere blå og lilla farger.


Food colourings are fun! It is not always easy to achieve the colours one had in mind, is it too little vinegar? The yarn is soaked in vinegarwater overnight, and coloured this morning. The white skein got lots of colours, I tried cold pour method, but by the time I was to pick it up to steam it, all the colour left it, from the dark blue into the yellowy orange, and so it is not as clear as I would have hoped. 
The not so pretty original blue has been turned into two skeins, one purplish, one of a prettier blue. 


Det viser seg at jeg er eksepsjonelt dårlig på å sette sammen bilder, så jeg har juksa...

Jeg har ennå ikke knekt koden på mengder av farge, eddik, tid osv, så det blir bedre hele tiden!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for all tilbakemelding!

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.